Tips & ervaringen
Het is niet mijn talent om te schrijven, dus je zal hier niet snel een blog tegenkomen (nou vooruit, eentje dan!). Wel haal ik mijn inspiratie uit andermans blogs, onderzoeken, artikelen en boeken. Op deze pagina deel ik deze stukken graag met je. Ontdek op deze pagina de achtergrond van BYNT. Vind je herkenning en laat je inspireren. Maar deel ook jou tips met mij! Wie weet vind je jou tip hierin terug.
"Voor wie niet weet waar hij naartoe wil. Leidt elke weg naar de bestemming."
(Chinees gezegde)
Blog: Pleaser
Bij elke werkgever kon ik de eerste periode mijn kwaliteiten volop kwijt. Ik was creatief, kwam vaak met mooie ideeën en oplossingen. Ik werd ingezet op projecten om programma’s en trainingen te ontwikkelen en te monitoren. Geweldig vond ik het! De samenwerking met andere, het organiseren van a-z en het inzetten van mijn eigen creativiteit. Precies waar ik goed in ben. Op een gegeven moment liepen de projecten af. In mijn huidige werk kon ik wel mijn creativiteit kwijt, maar het grote deel van mijn werk zat vast in processen en structuren die er gewoon waren en je beter kon opvolgen. Ik liet mij meeslepen met de verwachtingen van mijn werkgever en ik verloor mijn kracht in de processen en regels van de organisatie. Als creatieveling en enthousiasteling werd ik perfectionist in het opvolgen van de regels en in de structuren die ik binnen de organisatie zag. De behoefte om op zoek te gaan of om iets te creëren, verdween. Ik omschreef mijzelf als kameleon. Ik kon mij fantastisch goed aanpassen aan mijn omgeving, de verwachtingen die bij mijn functie paste, de doelstellingen etc. Ik verloor mezelf in mijn perfectionisme en wanneer mijn functie ophield, zag ik pas dat het wéér was gebeurd. Ik was de laatste maanden moe, gestresst en veel op de automatische piloot mijn dagen aan het vullen.
We weten het, maar toch doen we het, we pleasen anderen. Ook niet gek, stom of fout. Want ga maar eens na, vroeger bij je ouders en dus in je opvoeding. Misschien heb je ook broers en/of zussen, nou dan werd de aandacht verdeeld. Maar ook de taken in huis werden verdeeld/uitgedeeld. Als je niet luisterde naar je vader of moeder kreeg je straf, om er van te leren. Maar goed ook, we hebben de sturingen ook nodig! Je weet als kind precies wat je wel en niet moet doen, je zoekt wel eens de grenzen op en neemt de consequenties aan. Op school bij elke juf en meester, leraar, docent en iedere klas weer opnieuw, leerde jij de regels van de school, docent of cultuur in je klas. Ook hier zocht je grenzen op, werd je gestraft om hiervan te leren van bijvoorbeeld de hiërarchie en autoriteiten (daar wordt ook niemand minder van). In je werk gaat dit net zo goed zo. Je ontdekt de regels van je leidinggevende en de organisatie. Binnen welke lijnen wordt er hier gekleurd, en dat doe jij dan ook.
We pleasen er op los, voor onze werkgeluk! We zoeken steeds naar de regels en volgen deze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk op. Want dan worden we beloond met een goed cijfer of promotie. Door deze regels op te volgen en dit goed te doen, hebben we weer een goede dag gehad en zijn we gelukkig. Want we hebben een verhaal te vertellen naar de buitenwereld. Wat een werkgeluk, het pleasen van een anderen! We zijn verdwaald geraakt in het pleasen en vergeten onze eigen talenten en het echte ultieme werkgeluk die hiermee gepaard gaan. We kunnen veel meer uit onszelf halen, als jij jezelf blijft ontwikkelen in je talent dan zul je ook meer voor een werkgever en organisatie betekenen juist doordat jij je talenten in zet.
Wees je eigen individu en vergroot, versterk je kwaliteiten, want je bent nooit uitgeleerd. Je wordt echt niet de dwarsligger (misschien in het begin even) of de extreme rebel. Niet als er oprecht ruimte is voor jouw talent. Wanneer jij merkt altijd de dwarse, norse of rebelse te zijn, ga dan het volgende even goed bij jezelf na, krijg jij wel genoeg ruimte voor je persoonlijke talenten?
Uiteindelijk waardeert een werkgever het als jij je mond open doet omdat je een andere invalshoek hebt. Laat je dus niet afschrikken van een mogelijke “consequentie”, of ook wel schrik effect van je collega’s, docenten, leidinggevende. Zij zijn immers niet van je gewend dat je opeens met een andere invalshoek komt. En wees vooral niet bang voor de reacties. Wees eerder trots, want je bent je eigen patroon aan het doorbreken! En ja, daar moeten anderen even aan wennen, maar dat komt helemaal goed want jij bent jezelf aan het ontwikkelen.
Hoe blijf je bij jezelf? In je eigen kracht? In de maatschappij, in je functie, als ouder, kind, op school etc. Ik besloot een paar jaar geleden om binnen BYNT een methode te ontwikkelen waarin jij je kracht hervindt en hoe je ook in je dagelijkse werk/taken dit kunt toepassen.
Wat je kan doen is eerst bij jezelf na te gaan waar jij je hierin herkent. Sta even stil, ga vooral niet door met wat je altijd al hebt gedaan. In welk onderdeel ervaar jij stress of druk? Ga terug naar je basis. Wat is nou jouw kracht? Waar ben jij nou echt goed in? Ben je enorm creatief maar moet je werken in een omgeving dat veel structuur kent? Of zit je op school en moet je toch echt zelf structuur aanbrengen om je opleiding af te maken. Het zit niet in je natuurlijke manier van doen. Begrijp me niet verkeerd. Ik geloof erin dat je alles kan leren, wat je maar wilt. Want dat zal je persoonlijk verder helpen. Ik geloof er nog meer in om iedereen in hun eigen kracht te zetten. Dus iemand die meer van de structuur is, laat diegene dat doen zodat jij je meer met creatieve stukken kunt bezig houden. Ontwikkel wel voor jezelf een zo goed mogelijke balans. Je bent gedreven om een bepaalde opleiding te behalen omdat die je verder gaat helpen in je carrière, je kunt dan andere vakken niet aan iemand anders overlaten. Weet dat je sommige dingen moet doen en andere dingen wilt doen. Wat is voor jou een fijne balans? 50% moeten en 50% willen in een week? 30%-70%? Jij mag het zeggen!
Tip/oefening: ga een taak (wat dat dan ook is) helemaal uitvoeren zoals jij dit wilt doen. Stel voor jezelf bijvoorbeeld 1 of 2 voorwaarden (hou het overzichtelijk, in jou kwaliteiten), bijvoorbeeld: het moet duidelijk zijn en creatief. Ga dan aan de slag. Herhaal tijdens het uitvoeren van je taak, dat je het voor jezelf doet. Dus de kritische stemmetjes van de werkgever, collega, studiegenoot, docent etc. hoor ze, schrijf ze eventueel op (of van je af, het is maar hoe je het bekijkt) maar doe er niks mee. Wanneer jij denkt dat je taak klaar is, kijk opnieuw naar je 2 voorwaarden. (vb Is het duidelijk en creatief?) én, is dit helemaal op jouw manier? Bekijk je resultaat en ervaar het vertrouwen in je eigen kwaliteiten.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met het onderwerp pleasen. Wat werkt voor jullie? Deel mijn (misschien enige) blog vooral met anderen zodat we iedereen kunnen inspireren om meer te kiezen voor eigen talent.
De Nationale Studenten Enquête (NSE)
Is een grootschalig landelijk onderzoek waarin jaarlijks bijna alle studenten in het hoger onderwijs worden uitgenodigd om hun mening te geven over hun opleiding. Studentenoordelen laten zien wat de huidige studenten vinden van hun opleiding en instelling. Heel handig als je aan het zoeken bent naar een opleiding die bij jou past.
De resultaten van 2019 zijn verwerkt op Studiekeuze123.nl en vind je terug bij de opleidingen.
De studentenoordelen ondersteunen studiekiezers die bezig zijn met het maken van hun studiekeuze. En zeg nou zelf: wie beter dan de huidige studenten kunnen hun eigen opleiding beoordelen?
(bron: www.studiekeuze123.nl)
Samenvatting Studiesucces 2018
Van de hbo-studenten die in 2013 aan een voltijd bacheloropleiding zijn begonnen, heeft 49,8% een diploma behaald na 5 jaar. Na 8 jaar is dit percentage (voor instroomcohort 2010) 67,5%. Studenten met een vwo-vooropleiding hebben het vaakst na 5 jaar hun diploma behaald (68,7% voor cohort 2013). Bij mbo’ers ligt dit percentage op 43,8%. Het percentage van havisten die na 5 jaar een diploma hebben behaald is de laatste jaren toegenomen tot 49,5% (was 44,9% voor cohort 2009).
Van de studenten die in 2017 begonnen aan een opleiding is 15,7% na 1 jaar uitgevallen. Dit is een lichte toename ten opzichte van voorgaande jaren toen het juist iets was verminderd. Deze toename komt vooral doordat mbo’ers vaker zijn uitgevallen na 1 jaar. Van cohort 2017 was na 1 jaar 21,5% van de mbo’ers uitgevallen tegenover 19,8% het jaar ervoor. Van de havisten en vwo’ers die instroomden in cohort 2017 was er na 1 jaar respectievelijk 12,7% en 6,8% uitgevallen.
17,8% van de studenten die in 2017 instroomden stonden het jaar daarop ingeschreven in een andere opleiding (studiewissel). Studiewissel komt het vaakst voor bij havisten (22,2%) gevolgd door mbo’ers (14,6%) en daarna vwo’ers (13,4%).
Uitgesplitst naar sectoren is te zien dat studenten het vaakst wisselen van opleiding in de sector economie (21,7% na 1 jaar voor cohort 2017). Het grootste deel hier van wisselt naar een andere opleiding binnen deze sector. Uitval na 1 jaar is het grootst in de sectoren agro en food en sociale studies (beide 19,0%). Studenten aan een kunstopleiding zijn na 1 jaar het minst vaak uitgevallen (12,8%) en het minst vaak gewisseld van opleiding (5,9%).
(bron: www.vereniginghogescholen.nl)
Dit boek raad ik jullie aan om te lezen als je voelt dat je waar dan ook maar vastzit. Het opent je ogen om vooral te gaan doen! Dat we veel in ons hoofd zitten, uit onzekerheden en angst niet durven om echt iets te ondernemen. Dit boek heb ik een paar keer gelezen, steeds met een andere 'hulpvraag'. Mooi hieraan is dat je met dit boek steeds met nieuwe inzichten het boek weglegd.